Inspiratiesessie De Rekentrein
Professionals in het onderwijs en de kinderopvang signaleren het als er bijzonderheden zijn in de ontwikkeling van kinderen rondom gecijferdheid en rekenen. Zodra duidelijk is dat er wellicht zorgen zijn, wordt ingezet op extra ondersteuning in of buiten de groep en worden soms ook de ouders ingeschakeld om thuis te oefenen. Die ondersteuning is veelal gerelateerd aan de (methodegeboden) leerdoelen.
Een preventieve aanpak kan eraan bijdragen dat kinderen geen weerstand ontwikkelen tegen gecijferdheid. Niet wachten tot een eventuele achterstand zichtbaar wordt, maar al op basis van vroegtijdige signalen actie ondernemen in de groep en de ouders hierbij betrekken. Laagdrempelige activiteiten thuis en in de groep die geen rechtstreekse verbinding hebben met de lesmethode, dragen bij aan dat kinderen ervaren dat gecijferdheid leuk kan zijn. Het gaat dan niet om oefenen op een computer, maar om alledaagse activiteiten, want gecijferdheid is overal: bij het voorlezen of bij het spelen van een spel kan gecijferdheid eenvoudig (extra) gestimuleerd worden, maar thuis ook bij het eten klaar maken in de keuken, de tafel dekken, de was doen of opruimen. Het is een kwestie van de ogen open en de mogelijkheden leren te zien.