Aan de slag als dyslexiecoach
In deze cursus leer je belangenbehartiger te zijn van de dyslectische leerling, een aanspreekpunt binnen de school te zijn, leerlingen te coachen en collega-leerkrachten te adviseren over dyslexie. Je maakt de dyslexiecoach zichtbaar in jouw organisatie door de afspraken rondom dyslexie vast te leggen in een beleidsplan en/of schoolprotocol.
De protocollen dyslexie bieden een handreikingen voor de begeleiding van dyslectische leerlingen binnen de klas. Ze zijn een leidraad voor alle niveaus in de school. Deze praktische cursus geeft u handvatten om uw eigen vorm te geven aan de rol van dyslexiecoach.
De dyslexiecoach:
- Onderzoekt samen met de leerling, leerkracht en ouders welke begeleiding passend is en denkt mee over een begeleidingsplan.
- Coacht en steunt de leerling.
- Zoekt samen met de leerling naar oplossingen bij sociaal-emotionele of acceptatieproblemen.
- Organiseert contacten met andere leerlingen en volwassenen die dyslexie hebben.
- Functioneert als vertrouwenspersoon.
- Is de spil tussen management en docenten op het gebied van dyslexie.
Als dyslexiecoach bent u adviseur, belangenbehartiger, coach en vertrouwenspersoon. Deze verschillende rollen vragen om een diversiteit aan vaardigheden, kennis en werkvormen.
In deze vierdaagse cursus gaan we in op de volgende onderdelen:
- Gesprekken voeren met leerlingen.
- Implementatie van beleid: documentanalyse, plan van aanpak, verandermanagement, afnemen quickscan, presenteren.
- Coaching: begeleidingsrollen richting collega’s, vraagbaak, intervisie van leerlingen en collega’s.
- Kennis over dyslexie gerelateerde onderwerpen: dyslexieprotocol, sociaal-emotionele ontwikkeling, comorbiditeit, wet- en regelgeving, omgaan met ouders.
- Presentatie: positioneren van de dyslexiecoach in de school, presentatievaardigheden, taken en verantwoordelijkheden.
Werkwijze
De bijeenkomsten kennen een vaste structuur:
- Inleiding/terugblik op de vorige bijeenkomst en de opdrachten die gedaan moesten worden.
- Reflectie op eigen onderwijspraktijk en schoolsituatie.
- Theoretisch kader coaching + praktische opdrachten en/of
- Theoretisch kader dyslexie + praktische opdrachten.
- Evaluatie van de bijeenkomst.
- Vooruitblik en aandachtspunten (huiswerk/praktijkopdracht).
Resultaat
Aan het eind van de cursus weet je welke problemen rondom dyslexie spelen in de school en kun je uit de voeten met het protocol dyslexie. Je kunt diverse activiteiten organiseren voor leerlingen met dyslexie en fungeert als vraagbaak voor jouw collega’s. Daarvoor heb je gesprekken gevoerd met directie en leerlingen. De afspraken zijn vastgelegd in een beleidsdocument dat je presenteert in jouw team.