Jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong (Meer- en hoogbegaafdheid)
Er is een groep jonge kinderen die start in de onderbouw met een ontwikkelingsvoorsprong. Dit vraagt speciale aandacht, kennis en vaardigheden van de leerkracht. Deze training is bedoeld om meer zicht te krijgen op wat ontwikkelingsvoorsprong eigenlijk is en hoe je om kunt gaan met de verschillen tussen kinderen zodat elk kind goed tot zijn recht komt.
Hoe geef je invulling aan differentiatie in een onderbouwgroep en hoe ga je om met jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong? In deze training staat het invulling geven aan taal- lees- en rekenonderwijs centraal. Welke leerstof bied je aan, hoe richt je de leeromgeving uitdagend in en hoe handel je als leerkracht als het gaat om jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong?
Na het volgen van deze training ben je geïnspireerd om aan de slag te gaan met een rijk aanbod voor jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong en weet je wat een uitdagende leeromgeving betekent voor deze doelgroep. Daarbij heb je kennis opgedaan hoe je deze jonge kinderen structureel aandacht kunt geven in je eigen onderwijspraktijk.
Deze training bestaat uit twee bijeenkomsten van ca. 3 uur. Tussen de twee bijeenkomsten krijg je een verwerkingsopdracht.