Gedrag, probleemgedrag en gedragsproblemen
Gijs van Gemert focust in deze bijeenkomst op de hoofdlijnen van de benadering van leerlingen met probleemgedrag:
• Probleemgedrag is geen persoonlijk kenmerk van de leerling, maar een
relationeel/situationeel gegeven. In je eentje heb je geen probleemgedrag.
• Het grote risico van inadequate benadering van leerlingen met probleemgedrag is dat de
situatie vastloopt. Dan is een moeilijk oplosbaar gedragsprobleem ontstaan.
• Inclusie is het middel bij uitstek om constructief om te gaan met conflicten en
probleemgedrag.
• Leerlingen met probleemgedrag vragen niet om een strak programma, maar om een soepele, dialogische benadering. Investeer niet in het oplossen van problemen, maar richt je op herstel en ontwikkeling.
• Creëer een uitnodigende, pedagogisch georiënteerde leeromgeving, die ruimte biedt aan
leerling en leraar. Nodig uit tot wederzijdse verantwoordelijkheid.
• Oude gewoontes doen plaatsmaken voor nieuwe kost tijd, 'quick fixes' zijn onmogelijk.
Geduld is een schone zaak.
Gijs H. van Gemert was bijzonder hoogleraar ‘Zorg voor ernstig geestelijk gehandicapten’ aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij was tevens manager van een expertisecentrum in een grote zorginstelling. Het Centrum voor Consultatie en Expertise (CCE) benoemde hem als een van de ‛Hollandse Meesters’ op het gebied van ernstige gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking