Training Hechting en Trauma
Elk kind leert en ontwikkelt zich het beste in een omgeving waar het zich veilig en gezien voelt. Die veilige basis begint vaak thuis, maar ook de school speelt hierin een heel belangrijke rol. Wanneer kinderen vertrouwen hebben in de mensen om hen heen, durven ze te leren, fouten te maken en relaties op te bouwen.
Niet elk kind groeit echter op in een stabiele of veilige situatie. Sommige kinderen hebben te maken gehad met onveilige hechting of traumatische ervaringen. Dat kan zich op school uiten in gedrag dat lastig te begrijpen of te hanteren is — bijvoorbeeld snel boos worden, teruggetrokken gedrag of moeite met vertrouwen. Belangrijk om te weten is dat dit gedrag vaak niet ‘willens en wetens’ gebeurt, maar voortkomt uit eerdere ervaringen.
Als leerkracht of ondersteuner kun je een groot verschil maken. Door te begrijpen wat hechting en trauma betekenen, kun je beter inspelen op wat een kind nodig heeft. Een voorspelbare, warme en stabiele relatie op school kan voor deze leerlingen een herstelpunt zijn en helpt hen om zich beter te ontwikkelen — sociaal, emotioneel én cognitief.
Tijdens deze training gaan we samen kijken naar wat positieve gehechtheid is, hoe verstoorde hechting en trauma eruit kunnen zien in de klas, en wat jij als leerkracht of onderwijsondersteuner kunt doen om elk kind de steun en veiligheid te bieden die het nodig heeft. Deze training bestaat uit drie bijeenkomsten.