In deze workshop: We behandelen de theorie over (tweede) taalverwerving; het proces bij het jonge kind. Je leert over de valkuilen, de kansen en hoe je hier op school en bij het KDV op in kan springen. Je leert hoe kinderen hun achterstand kunnen inlopen en krijgt hiervoor praktische handreikingen. Ook de rol van ouders is van grote invloed. Wat wil je bij hen bereiken en hoe kan je dit doen? Natuurlijk werken we interactief. We delen ervaringen uit de praktijk en je krijgt inzichten en handreikingen om je taalaanbod en oudercontact verder te verbeteren.
Taal is cruciaal voor kansengelijkheid in Nederland, vooral voor leerlingen met een andere thuistaal, omdat een goede beheersing van het Nederlands noodzakelijk is om goed onderwijs te volgen, deel te nemen aan de maatschappij en de arbeidsmarkt te betreden.
Een Nederlandstalige kleuter (NT1) spreekt zo'n 3000 woorden in het Nederlands als hij/zij start met school. Een kind met een andere thuistaal (NT2) slechts 1000. Als een NT1 leerling naar groep 3 gaat dan spreekt hij/zij ca. 4500 woorden Nederlands, de NT2 leerling 2600. Dat is een essentiële achterstand, die met de schooljaren steeds groter en essentiëler wordt voor de leerling.
Taalvaardigheid heeft een grote invloed op de onderwijskansen en als leerkracht merk je er weinig van als er een taalachterstand is. Tot de leerling in leerjaar 6/7 komt. Dan blijven de resultaten opeens achter bij de verwachting. De leerkracht weet vaak maar niet waarom. In de leeftijd 0-6 is het kinderbrein zo enorm in ontwikkeling, ook qua taal, dat het eigenlijk best gemakkelijk is om een taalachterstand in te lopen. Daarmee voorkom je heel veel moeilijkheden in de schoolloopbaan van de leerling én voor jezelf als onderwijzer. Het is namelijk een stuk gemakkelijker in de groep als de kinderen de sprekende kinderen elkaar en jou begrijpen en zich op leeftijdsniveau kunnen uiten.
- Hoe beperk/voorkom je een taalachterstand in het Nederlands bij het jonge kind?
- Is er een taalachterstand bij het NT2 of meertalige jonge kind? Waarom is dit essentieel voor het kind?
Wat neem je mee na afloop?
Nieuwe kennis die van toepassing is op een aanzienlijk deel van de kinderen in je groep. Je leert anders kijken naar kinderen met een taalachterstand. Je ziet er meer en je verwachtingen en handelingen zullen veranderen in het voordeel van heel de groep. Je leert op een andere manier zien hoe jouw werk ertoe doet. Hoe jouw werkzaamheden van invloed zijn op het vergroten van de onderwijskansen van de NT2 en/of taalarme kinderen in je groep.
Lees verder